Nyhetsflödet

Saturday, January 19, 2013

Tidig söndagsmorgon den 20 januari

Veckokrönika från min personliga utgångspunkt på livet

En ledig semestervecka närmar sig sitt slut. Vi har varit bortresta och tagit det lugnt en vecka. Det innebär tid att läsa och tid att skriva.

Jag håller just nu på att läsa tre böcker. Jag läser Jan Guillos andra bok i hans nya serie om utvecklingen i sekelskiftet mellan 1800 och 1900. Det handlar om tre pojkar på en ö utanför Bergen som förlorar sin far i en storm och hur de tre pojkarnas olika livsöden formas. Jag läser mest facklitteratur och böcker av det här slaget hör ihop med semester. Det är skönt att läsa något som man inte behöver komma ihåg eller lära sig. Bara läsa för att det är underhållande. Jag tycker Guillo är en bra berättare och jag har läst det mesta han har skrivit.

Den andra boken jag läser är av ett helt annat slag. Rut och jag kommer att föreläsa om postmodernism och Emerging Church på en ledarkurs senare under vårterminen och i mina förberedelser inför det tillfället läser jag Brian McLarens bok "En ny slags kristendom". Jag kommer att återkomma med ett antal kommentarer till boken framöver. Den är inte underhållande på samma sätt som Guillos böcker, men den är tankeväckande och provocerande. Som sagt, jag återkommer om den.

Den tredje boken jag läser är Barack Obamas självbiografi "Min far hade en dröm". Det är Obama själv som skriver och han gör det väldigt bra. Hans pappa var svart och kom från Kenya och hans mamma var vit amerikan. I boken kommer Obama tillbaka till de stora motsättningarna som har rått och som råder i USA då det gäller vita och svarta och Obamas egen kamp att orientera sig i den tillvaron.

Under veckan har jag också varit engagerad i Claphaminstitutets jubileumsbok inför femårsfirandet. Det kommer att bli en intressant bok som kommer att finnas tillgänglig här på rupeba.se i AFFÄREN. Den ska lämnas in för tryckning nästa vecka, så nu är det bråda dagar.

Jag läste också under veckan att Riksförbundet EKHO har fått statsbidrag för att förändra Frälsningsarméns inställning till homosexuella! Jag återkommer med en kommentar även om detta.

Men nu är det dags för en ny vecka. På måndag är vi tillbaka i Sverige och vardagen.

Ha en välsignad vecka!
Peter Baronowsky



No comments:

Post a Comment